۱۳۹۹ آذر ۲۷, پنجشنبه

مراقبت و زیبایی ناخن ها

مراقبت و زیبایی ناخن ها

رعایت بهداشت و مراقبت از موها از مهمترین اصول زیبایی به شمار می رود. يکي از مؤثرترين راههاي از بين بردن شوره سر ، استفاده از سرکه است. به مقدار مساوي آب و سرکه را مخلوط کنيد. سپس موها را به چند قسمت تقسيم نماييد و به کمک يک تکه پنبه ، محلول آب و سرکه را به پوست سر بماليد. پس از آن موها را با شامپوي گياهي بشوييد. يکي ديگر از راههاي از بين بردن شوره سر ، استفاده از ليمو ترش و گلاب است. مقداري گلاب را با آب و ليمو ترش مخلوط کنيد و با آن سر را ماساژ دهيد، سپس موها را بشوييد.
شوينده‌هاي مختلف ، به خصوص شامپوها به لايه خارجي موها و همين طور به پياز موها يعني پوست سر ، آسيب مي‌رسانند. برحسب عادت، هفته‌اي چند بار و بهتر است حداقل هفته‌اي يکبار آنها را ويتامينه نماييم تا ميزان خسارت وارده به موها کم شود. به ترتيب زير مواد ويتامينه را تهيه نماييد.

هنگاميکه يک خانم باردار است موهاي او بيشتر رشد مي کند. به هر حال پس از وضع حمل موها وارد دوره استراحت مي شوند. بعضي از خانمها در طي 2 تا 3 ماه متوجه ريزش موهايشان ميشوند. اين ريزش ممکن است از يک تا شش ماه طول بکشد، اما بالاخره برطرف خواهد شد.

تب بالا، عفونت شديد، آنفولانزاي شديد و بيماري هاي تيروئيد نيز مي توانند باعث شوند مو در مرحله استراحت قرارگيرد. شخص ممکن است 4 هفته تا 3 ماه پس از تب بالا، بيماري سخت ياعفونت با ديدن ريزش شديد مو شوکه شود. اين ريزش مو معمولا خود به خو برطرف مي شود.

کمبود پروتئين در رژيم غذايي به دنبال رژيم هاي شديد و سخت غذايي باعث اختلال در رشد مو شده و ريزش مو در 2 تا 3 ماه بعد خواهد شد که  اين وضعيت مي تواند با خوردن مقدار کافي از پروتئين برطرف شود

بعضي از روشهاي درمان سرطان بر روند تقسيم سلولها در سلولهاي مو تاثير گذاشته و آن را متوقف مي نمايد. مو ها نازک مي شوند و به محض خروج از پوست سر مي شکنند. بيماران حتي ممکن است 90 درصد از موي سر خود را از دست بدهند. البته مو ها پس از اتمام دوره درمان دوباره رشد خواهند کرد.

تعداد دفعات شستشوي مو بايد رعايت گردد چون شستشوي به دفعات خيلي زياد، با هر كيفيتي كه مو داشته باشد مي تواند در طول زمان منجر به اختلالات مو گردد. در هر نوبت حمام بهتر است شامپو را به دو قسمت تقسيم كنيد تا بتوانيد دو بار متوالي موها را شسته و هر بار با آب صاف و زلال آبكشي نمائيد.

برس زدن روزانه و ماساژ موها سبب تشديد سرعت جريان خون، بهتر رسيدن هوا به ريشه موها و تغذيه بهتر ريشه مو شده و ازجمع شدن گردوغبار و كثافات در سر نيز جلوگيري مي كند. اما تعداد دفعات برس زدن نبايد از دوبار در روز تجاوز كند زيرا برس زدن خيلي شديد و مكرر يا خيلي طولاني موجب شاخه شاخه شدن نوك مو، شكسته شدن مو و ريزش آن مي گردد.

مقداري حنا را با آب جوش به صورت خمير نرمي درآورده به آن يک عدد زرده تخم مرغ ، نصف ليوان ماست ،‌ يک قاشق غذاخوري روغن زيتون ، يک قاشق غذاخوري آبليموي تازه يا آب نارنج اضافه کنيد. مواد را به هم بزنيد بطوري که باهم کاملاً مخلوط شوند. اين خمير نرم و شل را با دست به تمام قسمتهاي سر و سپس به موها بماليد. بعد به کمک يک کيسه پلاستيکي ، سر و موها را بپوشانيد و روي آن يک روسري بگذاريد تا گرماي کافي حاصل آيد و مواد ويتامينه از طريق منافذ پوست سر به پياز موها برسد و موهاي سر نيز حالت نرم و قابل انعطاف به خود بگيرد و همين طور براق و خوش رنگ گردد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر